dinsdag 3 maart 2009

Trendwatcher: Peter Schwartz

Shell kon in 1973 adequaat reageren op de oliecrisis, het had er rekening mee gehouden dat de OPEC-landen de uitvoer van de olie zouden verminderen en de olieprijsstijgingen van 1979 waren voorzien net zoals de ondergang van de Sovjet Unie. Hun geheim? Peter Schwartz en zijn afdeling Group Planning. Peter Schwartz maakte ten tijden van de bovengenoemde voorbeelden deel uit van die afdeling en is scenarioplanner. In 1988 begon hij voor zichzelf met zijn Global Business Network. Schwartz houdt zich bezig met de mogelijke gevolgen van sociale, economische, politieke, technologische en andere trends. Schwartz is van mening dat trendwachting vooral zin heeft voor bedrijven zoals Shell, die kapitaalintensief zijn en lange productcycli hebben. Bedrijven met korte cycli die sterk modegevoelig zijn, hebben weinig aan een scenario, aldus Schwartz. “Want voor die bedrijven ziet de toekomst er elke dag anders uit.”

Geschreven door: Lisette Lippens

Geen opmerkingen:

Een reactie posten