![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhZDVWpx7BPwN_3Wtg5un1Bloz899bunwSTjnapn9uChyphenhyphenOxnZGIj6gg8ypFdPhbPO6QY7sxCvtQMcozpuevr8HJwp69GZgRQZnOZOwYhP61qEDjEhDaWALHNqr6idKnxOETMF_butRmH7Lq/s320/li-edelkoort.jpg)
De 52-jarige, in Wageningen geboren Edelkoort is bovendien altijd onderweg. Van haar werkwoonplaats Parijs, waar haar trendwatch-bureau Trend Union is gevestigd, naar Eindhoven, waar ze parttime directeur is van de Design Academy. Tussendoor reist ze naar alle uithoeken van de Derde Wereld, Japan en Amerika om inspiratie op te doen voor haar voorspellingen over het gedrag van ons, consumenten, in de westerse wereld.
Ruim twintig jaar geleden begon Edelkoort na haar opleiding aan de kunstacademie in Arnhem .Haar naam groeide toen ze voorzag dat er overal teddyberen zouden verschijnen. En inderdaad, opeens waren ze er: knuffels in de kerstboom, als beeld op truien of als kussen op de bank van volwassenen. Meer en meer ontwikkelde zij zich als sensor van smaak- en gedragspatronen die voor de industrie de bron vormden voor het ontwikkelen van nieuwe productlijnen. En omgekeerd riepen bedrijven als Esprit, Coca-Cola, Nissan, Philips, Siemens en KPN haar hulp in bij het uitdenken en vormgeven van artikelen die de dragers werden van haar voorspellingen over consumptiebewegingen. Zo werd Edelkoort een zichzelf versterkend fenomeen.Nijdig wordt ze als mensen haar bestempelen als een toekomstvoorspeller van producten die ze zelf ontwerpt in opdracht van de industrie. Haar werk beschrijft ze als het opvangen van etnische, artistieke, literaire en consumptieve bewegingen die sluimeren in de maatschappij, ze op een rijtje zetten, analyseren en doorgeven aan de industrie. Ik ben een vrouw die goed is in intuïtie en analyse. Daarvoor leest ze alles wat los- en vastzit, spreekt ze mensen uit het veld van huisvrouwen tot industriëlen en observeert ze de samenleving.
Ruim twintig jaar geleden begon Edelkoort na haar opleiding aan de kunstacademie in Arnhem .Haar naam groeide toen ze voorzag dat er overal teddyberen zouden verschijnen. En inderdaad, opeens waren ze er: knuffels in de kerstboom, als beeld op truien of als kussen op de bank van volwassenen. Meer en meer ontwikkelde zij zich als sensor van smaak- en gedragspatronen die voor de industrie de bron vormden voor het ontwikkelen van nieuwe productlijnen. En omgekeerd riepen bedrijven als Esprit, Coca-Cola, Nissan, Philips, Siemens en KPN haar hulp in bij het uitdenken en vormgeven van artikelen die de dragers werden van haar voorspellingen over consumptiebewegingen. Zo werd Edelkoort een zichzelf versterkend fenomeen.Nijdig wordt ze als mensen haar bestempelen als een toekomstvoorspeller van producten die ze zelf ontwerpt in opdracht van de industrie. Haar werk beschrijft ze als het opvangen van etnische, artistieke, literaire en consumptieve bewegingen die sluimeren in de maatschappij, ze op een rijtje zetten, analyseren en doorgeven aan de industrie. Ik ben een vrouw die goed is in intuïtie en analyse. Daarvoor leest ze alles wat los- en vastzit, spreekt ze mensen uit het veld van huisvrouwen tot industriëlen en observeert ze de samenleving.
Geschreven door: Serwenda Jongbloed
Geen opmerkingen:
Een reactie posten