dinsdag 3 maart 2009

Trendwatcher: Faith Popcorn

Faith Popcorn wordt ook wel de “Moeder aller trendwatchers” genoemd. Die naam heeft ze vooral te danken aan de boeken die zij samen met Lys Marigold schreef. The Popcorn Report, Clicking en EVAlutie zijn een aantal titels van deze boeken. Faith Popcorn is in 1947 geboren en misschien is zij nog altijd de New Yorkse reclamecreatief die zij was voordat ze wereldberoemd trendwatcher werd. In elk geval zijn haar presentaties en de uitdrukkingen die zij heeft bedacht, zoals 'clanning', 'cashing out' en 'mancipation' van een creatieve achtergrond.
In het laatste boek van Faith Popcorn 'A Dictionary of the Future'heedt ze geen trends en geen toekomstvoorspellingen beschreven, maar alleen nieuwe begrippen. Het grote publiek zal haar altijd blijven zien als trendwatcher, en dan vooral als de 'ontdekker' van het 'cocooning' (thuis blijven, je terugtrekken in een beschutte omgeving). Faith Popcorn wordt niet door iedereen even serieus genomen, maar haar klanten (grote bedrijven zoals IBM en Nissan) hebben geleerd goed naar haar adviezen te luisteren. Want Faith Popcorn was degene die Coca Cola waarschuwde dat de introductie van New Coke op een commerciële ramp zou uitlopen. Hier had ze gelijk in.


Geschreven door: Jolijn Eijsbergen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten