In 1817 werd de eerst fiets uitgevonden door Von Drais, daaruit is de naam Draisine voortgekomen. De fiets werd toen gemaakt van hout en ijzer. De rem was van ijzer en het wiel werd gemaakt van hout en er zat geen band omheen. Von Drais had geen trappers uitgevonden.
Michaux de Michaux kwam in 1862 met een fiets dat erg op de Draisine leek maar dan wel met trappers. De trappers zaten aan het midden van het voorwiel. Het voorwiel was groter zodat het achterwiel sneller kon gaan en anders zou je ook veel harder moeten trappen om vooruit te komen.
Meyer bedacht het om de fiets lichter te maken omdat het idee van Michaux te hoog en te moeilijk te beklimmen was en je erg hard kon vallen als je bijvoorbeeld door een kuil reed. Meyer bedacht daarom een frame dat hol was. In 1870 kwam de Hoge Bi gemaakt door James Starley. De fiets had een groot voorwiel en was helemaal van hout. Met de Hoge Bi werden zelfs wedstrijden gehouden en er kon geremd worden door achteruit te trappen.Meyer maaktte ook een stalen frame en zette daaronder even grote wielen. Ook zaten er trappers op die verbonden waren een speciale as. Deze fiets had een ketting die aan één kant van het kwam totaan het achterwiel.
Rover werd in 1885 gemaakt door John Kemp Starley. Het frame was ongeveer gelijk als het frame daarvoor. De tandwiel werd groter waardoor het versnellingen kreeg. Dunlop verzon in 1888 de luchtband. Dat was de rubberen opblaasband zonder binnenband die kwam later.
En zo is de fiets zoals die tegenwoordig is.
Michaux de Michaux kwam in 1862 met een fiets dat erg op de Draisine leek maar dan wel met trappers. De trappers zaten aan het midden van het voorwiel. Het voorwiel was groter zodat het achterwiel sneller kon gaan en anders zou je ook veel harder moeten trappen om vooruit te komen.
Meyer bedacht het om de fiets lichter te maken omdat het idee van Michaux te hoog en te moeilijk te beklimmen was en je erg hard kon vallen als je bijvoorbeeld door een kuil reed. Meyer bedacht daarom een frame dat hol was. In 1870 kwam de Hoge Bi gemaakt door James Starley. De fiets had een groot voorwiel en was helemaal van hout. Met de Hoge Bi werden zelfs wedstrijden gehouden en er kon geremd worden door achteruit te trappen.Meyer maaktte ook een stalen frame en zette daaronder even grote wielen. Ook zaten er trappers op die verbonden waren een speciale as. Deze fiets had een ketting die aan één kant van het kwam totaan het achterwiel.
Rover werd in 1885 gemaakt door John Kemp Starley. Het frame was ongeveer gelijk als het frame daarvoor. De tandwiel werd groter waardoor het versnellingen kreeg. Dunlop verzon in 1888 de luchtband. Dat was de rubberen opblaasband zonder binnenband die kwam later.
En zo is de fiets zoals die tegenwoordig is.
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/fietsen/18394-geschiedenis-van-de-fiets.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_fiets
http://fietshersteller.blogspot.com/2007/06/geschiedenis-van-de-fiets.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_fiets
http://fietshersteller.blogspot.com/2007/06/geschiedenis-van-de-fiets.html
Geschreven door: Serwenda Jongbloed
Geen opmerkingen:
Een reactie posten