dinsdag 3 maart 2009

Trends en Trendpiramides

Trends
Bij trends denken mensen vaak direct aan mode. Een nieuwe kleur of model, een apart bankstel, een hip kapsel enz. Trends zijn veel breder dan dit en te vinden in de gehele maatschappij. Een trend is een verandering tussen het bestaande in de omgeving.
Er wordt wel eens gezegd dat trends de toekomst bepalen. Maar trends veranderen elk moment, trends komen en verdwijnen. Als een bedrijf de consumenten genoeg kan over tuigen, d.m.v. reclame neemt dat andere bedrijven weer mee. Dit is een manier waarop de ‘trendsetter’ en de ‘trendvolger’ ontstaan. Naast de bedrijven is er ook nog een andere manier waarop trends kunnen ontstaan. Deze manier ligt in de handen van de consument die zich bewust of onbewust losmaken van bestaande trends en reclame, zij volgen hun eigen koers.
Trendwatchers over de hele wereld pikken dit op en op deze manier kan iets ook een trend worden. Deze trendwatchers werken voor een bepaald bedrijf, maar kunnen ook een onafhankelijke trendwatcher zijn die publiceert. Trendwatchers zijn mensen die de trends op alle gebieden in de gaten houden. Ze houden het menselijk gedrag in de gaten en voorspellen zo wat de trends van de toekomst zullen worden.
Trendpiramides
De trendpiramide is een hulpmiddel om trends goed in kaart te brengen. De trendpiramide is uitgevonden door Hilde Roothart en haar trendbureau ‘Trendslator’ voert trendonderzoeken uit dmv deze piramides. Een trendonderzoek bestaat uit een onderzoek op basis van trendniveaus. Eerst wordt de maatschappelijke trend (megatrend) in kaart gebracht, dit is de grootste trend. De maatschappelijke trend wordt niet door iedereen even bewust ervaren. Uit de Maatschappelijke trend ontstaat de consumententrend (maxi/macrotrend). En uit de consumententrend ontstaat de kleinste trend, namelijk de markttrend (microtrend). Door de trends van groot naar klein te weergeven in een trendpiramide wordt de trend meer doorgrond en daarmee ook duidelijker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten