donderdag 19 maart 2009

Conceptontwikkelaar: 'John de Mol'

Als succesvol producent kun je John de Mol ook wel een conceptontwikkelaar noemen. In principe lanceert hij een tv-programma als een nieuw concept. In 1979 zette John de Mol zijn productiebedrijf John de Mol Producties op.
Pas in 1984 kwam het eerste succes met de lancering van Popformule. Toen er ook vraag kwam van de buitenlandse zender Skychannel werd John de Mol Producties erg succesvol. Het ene na het andere succesvolle programma werd gelanceerd. Voorbeelden zijn; Love Letters, de Vijf Uur Show, All You Need Is Love en Baantjer.
Één van de spraakmakendste programma's die ontwikkeld is door John de Mol is wel Big Brother. Een programma die een groep mensen 100 dagen af sluit van de buiten wereld in een grote villa vol camera's.

John de Mol heeft samen met Joop van de Ende (een andere zeer succesvolle producer) het bedrijf Endemol opgericht. In plaats van verder concurreren gingen ze samen verder. Dit werd een erg succesvol bedrijf. Maar John de Mol wilde meer. In 2004 begon dan ook de Tv zender Talpa onder leiding van John de Mol. De eerste uitzending vond plaats in augustus 2005. Helaas werd dit geen succesvolle lancering en kwam er in 2007 al weer een einde aan het televisiezenderavontuur van John de Mol.

Op dit moment houdt John de Mol zich nog bezig met zijn bedrijf Talpa media. Ook dit bedrijf produceert formats voor nieuwe programma's. Kortom: John de Mol is één van de belangrijkste mensen in de wereld van de televisieconcepten.


Geschreven door: Lisette Lippens

Geen opmerkingen:

Een reactie posten